مطالب مرتبط:
تجلیل از دیوید بوی در یک فیلم علمی تخیلی

تجلیل از دیوید بوی در یک فیلم علمی تخیلی

رسانه نوا: فیلم «صامت»،(Mute) اثر جدیدی از دانکن جونز، فرزند دیوید بووی از رابطۀ این پدر و پسر الهام گرفته است.     اثر جدید جونز، با نام صامت یک تریلر علمی-تخیلی است که داستانش در برلینِ آینده اتفاق می‌افتد ...

پیروزی روسیه بر تیم ملی فوتسال زنان ایران+ ویدیو

دومین دیدار دوستانه تیم ملی فوتسال بانوان ایران و روسیه امروز یکشنبه در سالن ورزشی چمران برگزار شد و در نهایت 4 بر 3 به سود روسیه تمام شد.به گزارش ایسنا، دومین دیدار دوستانه تیم ملی فوتسال بانوان ایران امروز یکشن ...

درآمد ناشی ازعوارض آلایندگی در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان های معدن خیز قرار می گیرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درآمد ناشی از عوارض آلایندگی و درآمد فروش و فرآورده‌های معادن و صنایع معدنی را در مصوبه‌ای در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های معدن‌خیز قرار دادند.به گزارش ایسنا، در جل ...

ویدئو / ادامه حواشی «به وقت شام» در «حنجره سرخ»

ویدئو / ادامه حواشی «به وقت شام» در «حنجره سرخ»

شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه مراسمی با عنوان «حنجره سرخ» به درخواست جمعی از خانواده شهدای دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای و مدافع حرم برای تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «به وقت شام» در پردی ...

افسانه شکست ناپذیری اسرائیل ازهم گسسته است/ آمریکا ناقض برجام است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا تهدیدهای نخست وزیر اسرائیل ...

پازاج: خطر تعلیق کشتی همچنان وجود دارد و باید با برنامه کار کنیم

پازاج: خطر تعلیق کشتی همچنان وجود دارد و باید با برنامه کار کنیم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، احد پازاج در مورد شرایط اردوی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان اظهار داشت: 40 کشتی‌گیر در این اردو حضور دارند که برای مسابقات آسیایی و تورنمنت اوکراین آماده می‌شوند. خوشبختانه تمام اعضای اردو از آمادگی بالایی برخوردار هستند. ...

«بی حساب» متقاضی اکران نوروزی شد

«بی حساب» متقاضی اکران نوروزی شد

خبرگزاری ایسنا: فیلم سینمایی «بی‌حساب» به کارگردانی مصطفی احمدی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان از گزینه‌های نوروز ۹۷ سینماست.     این فیلم دومین تجربه سینمایی مصطفی احمدی پس از فیلم «نزدیکتر» است که بنا بر اعلام دست‌اندرکا ...

لاوروف: آمریکا بازی با آتش در سوریه برای منافع زودگذر را کنار بگذارد

لاوروف: آمریکا بازی با آتش در سوریه برای منافع زودگذر را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی در باشگاه مباحثه والدای در روسیه، آمریکا را به تلاش برای نقض حاکمیت ملی سوریه به ویژه در منطقه شرق رودخانه فرات متهم کرد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، سرگئی لاوروف وزیر ام ...

نمایش «تابوت سعادت» روی صحنه می رود

نمایش «تابوت سعادت» روی صحنه می رود

نمایش ابزورد «تابوت سعادت» به نویسندگی سعید اسدی ابدی و کارگردانی عرفان قوهستانی روی صحنه تماشاخانه «همای سعادت» می‌رود.به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تماشاخانه «همای سعادت»، نمایش «تابوت سعادت» ...

ششم اسفند زمان شروع نمایش هادی مرزبان

ششم اسفند زمان شروع نمایش هادی مرزبان

سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد: پروانه اجرای نمایش بنگاه تئاترال به کارگردانی هادی مرزبان با درنظر گرفتن حرمت ایام فاطمیه از ششم اسفندماه صادر شده و مشکلی برای اجرای آن نیست. محسن امی ...

واکنش سپاه به نمایش نتانیاهو در مونیخ

واکنش سپاه به نمایش نتانیاهو در مونیخ

فرمانده کل سپاه با اشاره به افول هژمونی آمریکا در جهان، گفت: امروز قادریم همه نیازهای خود را در سطح نظامی بسازیم و باید بدانیم داشتن بصیرت بزرگترین جنگ ما با دشمن است. به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، صبح ...

حضور کارلوس کی روش در برنامه ۹۰ منتفی شد؟!

پس از حواشی هفته گذشته برنامه ۹۰، کارلوس کی روش برای ابهام زدایی نسبت به حضور سباستیائو در کادرفنی تیم ملی فوتبال ایران و سایر مسائلی که علی کریمی درباره او مطرح کرده بود، اعلام کرد باید برنامه ۹۰ به او هم مانند سرمربی سپیدرود رشت فرصت دهد تا با شرکت کردن در این ب ...

گفتگو با مهدی پاکدل درباره فیلم های “تنگه ابوقریب” و “چهارراه استانبول”!

امسال خوشبختانه توانستم با دو کارگردان محبوبم دو نقش بسیار متفاوت و تاثیرگذار را ایفا کنم. تمام تلاشم را انجام دادم این دو نقش را با اینکه از لحاظ مختصات فرماندهی به هم شبیه هستند به شکلی متفاوت بازی کنم. نوشته گفتگو با مهدی پاکدل درباره فیلم های “تنگه اب ...

شعرخوانی سید محمدجواد شرافت در چهاردهمین محفل شعر «قرار»+فیلم

شعرخوانی سید محمدجواد شرافت در چهاردهمین محفل شعر «قرار»+فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چهاردهمین محفل شاعرانه «قرار» با حضور سید محمدجواد شرافت، فضه سادات حسینی ، مجید لشگری و حسین صیامی برگزار شد.در ادامه اشعار خوانده شده توسط سید محمدجواد شرافت در این محفل را باهم می خوانیم:این غزل د ...

نمایش آهن پاره ای به نام پهباد ایرانی توهین به شعور مخاطبان بود

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با سفیر سوریه تاکید کرد: نمایش قطعه‌ای آهن پاره به نام پهباد ایرانی توسط نتانیاهو در کنفرانس امنیتی مونیخ توهین به شعور مخاطبان اجلاس بود.به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در دیدار با عدنان ...

کنترل مزاحمت های تبلیغاتی کسب و کارها با تدوین مصوبه ای جدید!

مطلب کنترل مزاحمت های تبلیغاتی کسب و کارها با تدوین مصوبه ای جدید! برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ برای کنترل مزاحمت های تبلیغاتی ، سازمان تنظیم مقررات و ار ...

جزییات ثبت آثار در کتابخانه ویدیویی جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد/ مهلت تا ۱۰ اسفند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتابخانه ویدیویی (Video Library) یکی از خدمات مهمی است که جشنواره‌های معتبر فیلم در جهان به مهمانان خاص از جمله پخش کنندگان بین‌المللی، خریداران، مدیران جشنواره‌ها و مهمانان بازار فیلم ارایه می‌دهند و از همین رو جشنواره جه ...

آغاز رای گیری نهایی جوایز سینمایی اسکار

خبرگزاری ایسنا: مهلت یک هفته‌ای اعضای آکادمی اسکار برای رای‌دهی و انتخاب برندگان نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار آغاز شد. مهلت رای‌دهی اعضای آکادمی اسکار در ۲۴ شاخه گوناگون به صو ...

باید برنامه ای برای درمان والدین آزارگر تهیه کرد

معاون دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: باید برنامه ای برای درمان والدین آزارگر داشته باشیم تا کودک پس از مدتی نگهداری به خانواده برگردد.به گزارش ایسنا، ارجمندی در ...

گفت و گو با اسمز پرتو برای فیلم "کامیون"

گفت وگو با کامبوزیا پرتوی درباره فیلم «کامیون»

گفت و گو با اسمز پرتو چند روز قبل از آغاز جشنواره انجام شد. حتی سوالات جامع و مناسب است کسانی که می خواهند پیش از تماشای "کامیون" اطلاعات در مورد متن حاشیه آن را می دانم. این فیلم داستان یک راننده کامیون لینک کلیک کنید برای عراق: زنان و کودک است که تهران می تواند به شوهرش در نهایت. نکته شگفت انگیز در مورد این فیلم این است که شخصیت های داستان یک قبیله رقیب در عراق و مشکلاتی که تحت تاثیر حملات داعش است. اشاره کرد. "کامیون" موافق و مخالف با این است. "کامیون" دوم فیلم کامبوزیا پرتوی است که در کارنامه اش فیلم هایی چون کافه ترانزیت، ننه لالا و فرزندانش، افسانه دو خواهر، بازی بزرگان، گربه آوازخوان، گلنار و ماهی دیده می شود.     کامبوزیا پرتوی  چطور به فیلمنامه کامیون و بعد کارگردانی آن رسیدید؟ کامیون از طرح های قدیمی بود که داشتم. سال ها فرصت ساخت آن پیش نمی آمد و امسال این اتفاق افتاد. مسئله ای که برای خودم جالب است این است که فیلمنامه هایی که محورشان انسان ها و بررسی موقعیت آدم ها است، هیچ وقت کهنه نمی شود. معمولا فیلم هایی که براساس یک انسان و زندگی اش در یک مقطع خاص است، همیشه قابلیت پرداخت دارند.به لحاظ اقتصادی این همه سال منتظر ساخت این فیلم ماندید؟ یا داستانش به گونه ای بود که فکر کردید مخاطب در حال حاضر آن را بیشتر می فهمد؟ چند سال پیش در دوره ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی اقدام به ساخت آن کردم اما موافقت نشد. البته طرح مشکلی نداشت با کارگردانی من موافقت نشد. الان فرصت این را پیدا کردم که آن را بسازم.بر اساس شنیده ها فیلم درباره داعش است. شما که طرح را قدیمی می دانید پس این ماجرا در بازنویسی های آخر به فیلمنامه اضافه شده است؟ داعش یک بهانه است. برای شروع فیلم دنبال یک بهانه بودیم و از موضوع داعش برای این کار استفاده کردیم. اما فیلم درباره داعش نیست.فیلم چقدر  جاده ای است؟ شاید بیست دقیقه اش در جاده بگذرد. بقیه فیلم در شهر تهران است.در سینمای کلاسیک خارج از ایران، فیلمی بوده که احساس کنید «کامیون» می توان شبیه آن باشد؟ اصلا متاثر از یک فیلم خاص نیستم. اما اتفاقاتی در سراسر جهان در حال وقوع است که خود به خود آدم را متاثر می کند. این موضوع هم یکی از آن موارد است که فکر کردم الان موقعیتی است که می شود به این موضوع پرداخت.   در فیلم «کافه ترانزیت» هم مانند «کامیون» مسافرهایی را می بینیم که باعث شکل گیری داستان می شوند. این دو فیلم چقدر به هم مربوط هستند؟ نه اصلا. اتفاقا «کافه ترانزیت» یک فیلم کاملا استثنایی بود که حول محور یک قهوه خانه اتفاق می افتد. اما «کامیون» یک فیلم کاملا پرتحرک است و درباره یک جسم متحرک است.  یعنی «کامیون» لوکیشن محور است؟ نه لوکیشن هم بهانه ای است برای اتفاقاتی که در فیلم می افتد. برای ساخت فیلم کامیون تلاش کردم داستان را به گونه ای برای مخاطب تعریف کنم که تنوعی برای او باشد و از لحاظ زیبایی شناسی حرف تازه ای را به تماشاگر انتقال دهم. روایت تازه ای در فیلمم بیان کنم تا مخاطب از دیدن فیلمم خسته نشود. یا به عبارت دیگر فیلمم را به گونه ای برای م خاطب تعریف کنم که این ذهنیت برایش به وجود نیاید که در ادامه فیلم قبلی من است. سعی کردم نکته تازه تری برای مخاطب داشته باشم. به هیچ عنوان این دو فیلم به هم ربطی ندارند. فضای فیلم «کامیون» چیز دیگری است و فیلم «کافه ترانزیت» از فضای دیگری برخوردار است. فیلم «کامیون» با حرف دیگر با قصه دیگر و آدم های دیگر و با موقعیت دیگری ساخته شده است.برای انتخاب بازیگران فیلم چه مراحلی را پشت سر گذاشتید تا به این گروه بازیگران رسیدید؟ فیلم را فقط با همین گروه بازیگری می شد ساخت. یعنی آدم هایی که قابل باور باشند. با سعید آقاخانی که پیش از این کار کرده بودم و می دانستم که همکاری خوبی با هم خواهیم داشت. واقعا هم وجودش بسیار ارزشمند بود. چند تا از دوستان بازیگر هم که بومی بودند، اما در خدمت قصه بودند.انتخاب های اولتان همین گروه بازیگری بود؟ از اول همین گروه بودند. حتی بازیگر زن فیلم را از مهاباد پیدا کردیم.درباره بازیگر نقش اول زن فیلم «کامیون» زیاد شنیده ایم. این خانم نابازیگر بودند یعنی هیچ تعلیمی ندیدند برای بازی در فیلم؟ او در مهاباد دانشجوی رشته عمران است. آن طور که می دانم در کارهای بومی مهاباد شرکت داشته اند. اما من به عنوان نابازیگر از او استفاده کردم. به نظر من لازمه سناریو این بود که ما از بازیگری چون سعید آقاخانی بهره ببریم. در کنار سعید آقاخانی از چند نابازیگر هم استفاده کردیم: یک پیرزن کرد، بچه کرد و نقش اصلی فیلم هم یک دختر کرد است. اینها را کنار هم قرار دادیم تا قصه برای مخاطب قابل باور و قابل تامل باشد، از طرف دیگر سعید آقاخانی کنار خانم نیکی کریمی قرار گرفت که به نظر من خانم نیکی کریمی با نقشی که در فیلم برعهده دارد به فیلم ما خیلی کمک کردند و شخصیت شان را بسیار قابل باور بازی کردند.     بعد از 10 سال در جشنواره فجر شرکت کردید. بعد از این همه سال می خواستید در این رقابت قرار بگیرید یا این جشنواره را فرصتی برای عوامل فیلم می دانستید؟ جشنواره برای من یک فرصت ارائه و دیده شدن است. فرصتی که در طول 10 روز با نظرها و دیدگاه های مختلف رو به رو می شوید و می توانید فیلمتان را محک بزنید. این فرصت در بیشتر سینماهای دنیا به فیلم ساز داده می شود. در هالیوود هم وقتی فیلم ساخته می شود در چند شهر نشان می دهند تا بدانند چطور فیلم را نمایش دهند و چه نوع تبلیغاتی برای آن داشته باشند. جشنواره فجر هم برای من همین حسن را دارد و خیلی به دید رقابت به آن نگاه نمی کنم. برای من جشنواره فجر مهم است، اما بعضی از دوستان جشنواره های خارجی را ترجیح می دهند و دوست دارند برخوردها و نظرات را از آنجا بگیرند.  قرار گرفتن در این دور رقابت برایتان هیجان دارد؟ چون بیشتر در پی این هستم که ببینم نظرات دیگران درباره نتیجه کارم چیست، بنابراین رقابت به آن معنا برایم وجود ندارد؛ بیشتر می خواهم ببینم با تفکر من چه برخوردی خواهدشد.  شما سال گذشته برای فیلمنامه «فراری» سیمرغ گرفتید اما حتی برای دریافت آن حضور نداشتید. این طور به نظر می آید که اصلا سیمرغ برایتان مهم نیست. دلیل نبودنم به خاطر گرفتاری و کار بود. چون سر فیلمبرداری همین «کامیون» بودم. وقتی نگاه می کنم که فیلم های ساده پسند و کمدی های سخیف به فروش می رسند، با خودم فکر می کنم که قرار است سینمای ما در همین حد باشد؟ جشنواره و به خصوص این دوره فیلم های کم ارزش خیلی کم هستند و این نشان می دهد، فیلم های انسانی بیشتر مورد توجه جشنواره است و این نوید خوبی بود. به همین دلیل فیلم را به جشنواره آوردم با ببینم دغدغه دوستان جوان و دوستان قدیمی درباره مسائل روز چیست. سیمرغ گرفتن رقابتی است بیرونی، اما این که در میان فیلم ها ببینی و دغدغه های روز را پیدا کنی، می شود رقابت درونی.براساس صحبت های شما، جشنواره در یک دوره زمانی مشخص و خاص نشان دهنده حال  جامعه است. بله درست است. اما درباره جشنواره های جهانی باید وسیع تر عمل کنیم. وقتی فیلم «خانه دوست کجاست» در جهان مطرح می شود، باید دید که جهان و جامعه بشریت به دنبال چه چیزی است که این فیلم اهمیت پیدا می کند. حتی بعد از ساخت آثاری شبیه به این آنقدر نمود پیدا می کند که یک سری کارگردان ها دنباله روی کار بزرگانی مثل کیارستمی می شوند.   خودتان کامبوزیا پرتوی را فیلم ساز می دانید یا فیلمنامه نویس؟ هر دو. اما بستگی دارد که برای هرکدام فرصتی پیش بیاید. فیلمنامه فرصتی است که با تحقیقات بر روی یک موضوع متمرکز شوم و با جهان بینی های مختلف با آن برخورد کنم. اما درباره فیلمسازی باید بر روی حرفی که می خواهم بزنم و مسئله ای که می خواهم به چالش بکشم و نوع مطرح کردن آن، متمرکز شوم. اگر فرصتش پیش بیاید به هر دوی آنها می پردازم. در فیلمنامه نویسی کلی مسائل و اتفاقات و روایت های متفاوت و در کارگردانی یک سری آدم و یک قصه است که باید آنها را به سامان برسانید.  می شود گفت نسبت فیلمنامه نویسی برای شما چهار یا پنج برابر بیشتر از فیلم هایی است که ساخته اید. این نشان می دهد شرایط فیلمسازی برای شما بهتر بوده است؟ به نظر من هر دو کار سختی هستند و همراه با مسئولیت زیاد. یا خودتان مسئولیت را می پذیرید و یا انتخاب می شوید برای نوشتن فیلمنامه. طرح یک مسئله براساس نیاز امروز در کنار این مسئولیت قرار می گیرد. بیان یک تفکر کاری سخت و با مسئولیت بالا است و باید در هر دو از پس کار به درستی بربیایید. مثلا در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» و فیلم های دیگر وسوسه ای بود که باید آن را به انجام می رساندم.  دریاره فیلم های موفقی که فیلمنامه آنها را نوشتید و طرحی بر روی کاغذ را در تصویر دیده اید، بعد از تمام شدن ساخت آن، افسوس نخورده اید که ای کاش خودم آن را می ساختم؟ نه چون وقتی فیلم موفق می شود، فقط از صافی نگاه من نگذشته است، بلکه یک نفر دیگر با جهان بینی خودش برای نوشتن یک کار به سراغ من آمده است. اگر بخواهم این کار را خودم بسازم فقط به دید و نظر خودم اتکا می کنم و ممکن است نتیجه متفاوت باشد.     گفتید فیلمنامه نویسی و کارگردانی هر دو برایتان مهم است. اما سوال اینجا است که کدام یک از این ها باعث اقناع درونی شما می شود؟ جفت آنها برایم یک جور اقناع دارند. شاید چون کمتر فیلم ساخته ام و بیشتر نوشته ام، به نظر می آید که فیلمنامه نویسی برایم مهم تر است. اما اصلا یکی بر دیگری غلبه ندارد. بیشتر برای فیلمنامه نویسی انتخاب شدم و از آن به عنوان فرصت استفاده کردم. حتی برای دوستان خارجی هم که فیلمنامه نوشتم، مسئولیت سختی داشتم که باید به نظر کارگردان نزدیک شوم. اما باز هم اعتماد کردند و به سمت من آمده اند.با توجه به گفته هایتان فیلمنامه نویسی چالش بزرگتری است. خیلی بزرگتر چون باید متوجه باشی برای چه کسی قصه می نویسی، چه کسانی می آیند و قصه تو را می بینند. مثلا در فیلم محمد رسول الله (ص) باید درباره کسی می نوشتم که نصف جهان دوستش دارند و پیرو او هستند. من باید طوری می نوشتم که مخالفان قهرمان داستان من هم شخصیت را بپذیرند و قبول داشته باشند. بنابراین خیلی سختی می شود.کارنامه شما پر از آثاری برای کودکان و نوجوانان است. کار برای آنها را بیشتر می پسندید یا بزرگسال؟ هرکدام مسئولیتی متفاوت است. حتی کودکان هم با هم فرق می کنند. مثلا «بازی بزرگان» نوعی از بیان است «گلنار» نوعی دیگر.الان اگر بنشینید «گلنار» یا «کافه ترانزیت» را تماشا کنید، از کدام لذت بیشتری می برید؟ منظورم از لحاظ مخاطب کودک و بزرگسال است. هر دوی آنها. چون نگاه می کنم ببینم هرکدام در زمان خودشان چه تعریفی داشتند. گلنار را در پایان جنگ ساختم و رنگ را به اوضاع روزگار بچه ها آوردم. بچه ها در آن زمان هیچی نداشتند و گلنار در زمان خودش بیشتر دیده شد. نیاز خیلی فیلم ها را می ساخت. حتی برای بزرگسالان هم براساس نیاز فیلم های بهتری ساخته می شود.ایده ای که از گلنار آمد   نکاتی درباره فیلم کامیون، جرقه ساخت، ممنوع الکاری پرتوی و... آنچه می خوانید بخش هایی از گفته های کامبوزیا پرتوی در نشست نقد و بررسی «کامیون» است. پرتوی به چند ابهام درباره فیلمش پاسخ داده و گفته ماجرای ممنوع الکاری اش چه بوده است. حیف است به تک جمله سعید آقاخانی اشاره ای نداشته باشیم: من هیچ نگرانی از نتیجه کار نداشتم چون پرتوی را می شناختم و فیلمنامه هم قوی بود و با کمال میل آن را انتخاب کردم ضمن آن که گریم من خیلی کمک کرد که بهتر به ایفای نقش بپردازم. پرتوی ابتدا دوست نداشت گریم شوم اما بعد خودش هم راضی بود. از سوی دیگر، آقای اسکندری واقعا در زمینه گریم کمک بزرگی به ما کرد.شباهت «فِراری»؟ شباهت «کامیون» به «فراری» را خیلی قبول ندارم چون فیلم های مختلفی با این مضمون و حتی قبل از انقلاب ساخته شده است. اما این فیلم داستان دیگری داشت که به سال 67 و سر فیلم «گلنار» در جنگل های 2000 بر می گردد که آنجا کار می کردیم؛ آن زمان آقای سجادی حسینی دستیارم بود و برای خانواده اش مسئله ای پیش آمده بود که با وسایل شان در کامیون مانده بودند و ماجرای فیلم هم به همان زمان مربوط است.ماجرای ایزدی ها اگر زمان حمله به ایزدی ها را بخواهم تعریف کنم باید یادآوری کنم که آنها شرایط خیلی سختی داشتند و ما شرایط را برعکس کردیم یعنی به جای گرمایی که آن زمان مطرح بود برف را انتخاب کردیم. اما نکته مهم برای خودم در این فیلم به این معنا بود که ما برای همدیگر امن و پناه باشیم.حکایت ممنوع الکاری بعد از «افسانه دو خواهر» ممنوع الکار شدم و تصمیم داشتم فیلم سازی را جای دیگری امتحان کنم. در این مسیر با آقای وثوقی هم توافقی شد تا شاید ایشان امکان کار با بازیگران غیرایرانی فراهم شود، اما بعد شنیدم ممکن است مجوز بازی آقای وثوقی در ایران گرفته شود ولی در نهایت میسر نشد و روند کارم تغییر کرد.