مطالب مرتبط:

قدردانی خانواده شهید بابایی از ققنوس سینمای ایران: «به وقت شام»توصیف رشادت ها و مجاهدت های فرزندان رشید مدافع حرم است

خانواده شهید بابایی با نگارش نامه ای از ابراهیم حاتمی کیا تقدیر کرد و فیلم سینمایی «به وقت شام»را توصیف رشادت ها و مجاهدت های فرزندان ...

چرا بازیگران از پذیرفتن نقش در شهرستان ها فراری هستند؟

بازیگر شاخه گلی برای عروس گفت: فیلم هایی متناسب با مناظر شمال، مناظر کوهستانی پیشنهاد می شود و جهت تولید نیازمند حضور در آن مناطق است بنابراین این که عده ای صرفا آثار را محدود به تهران کنند و آن هم در قالب یک آپارتمان بی معنی است. ...

بخش صدور مجوزهای وزارت ارشاد در سال ۹۷ متحول می شود

موسیقی پارس: به گزارش خبرگزاری مهر، دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده ایجاد تحولات گسترده در بخش صدور مجوزهای این وزارتخانه در سال ٩٧ را داد.   به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسین انتظامی، دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ا ...

اعلام اسامی فیلم های بازار جشنواره ی جهانی فجر

همشهری آنلاین: اسامی فیلم های بازار جشنواره ی جهانی فیلم فجر اعلام شد.

فیلم | اعتراض فلسطینی ها به کشته شدن یک روزنامه نگار

معترضان به کشته شدن «یاسر مرتجی» روزنامه نگار فلسطینی با بستن دهان های خود و حمل عکس های وی خواستار اجرا شدن عدالت برای مقصران این حادثه شدند. «یاسر مرتجی» در حال پوشش خبری راهپیمایی های بازگشت بزرگ و تصویربرداری از تجمع بزرگ مردم غزه در نزدیکی خاکریز امنیتی واقع در ...

تلویزیون اسرائیل: ناوهای روس بندر طرطوس سوریه را ترک کردند

کانال 10 تلویزیونی رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه گزارش داد که ناوهای جنگی روسی بندر طرطوس در سواحل سوریه را ترک کردند.

نسرین نصرتی چگونه از سقوط بالن، جان سالم به در برد؟

شهروند نوشت: نسرین نصرتی، بازیگر نقش فهیمه در سریال «پایتخت» برای اولین بار از اتفاق تلخی گفت که در صحنه سقوط بالن برایش رخ داد.

چرا «نوید محمدزاده» داوری جشنواره را نپذیرفت؟ + عکس

در نشست خبری رضا میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر) نوید محمدزاده همراه با ویرا لانگروفا (مدرس سینما) از جمهوری چک، بَرمک اکرم (کارگردان) از افغانستان بعنوان داور بخش فیلم های اول اعلام شد. بعد از ساعاتی از انتشار این خبر نوید محمدزاده در صفحه اینستاگرام ...

فیلم هایی که امروز از تلویزیون پخش می شود

۵۰ فیلم در پایان هفته از شبکه های مختلف سیما پخش می شود.

امکان عکاسی با افکت پرتره و تگ مستقیم به اپلیکیشن اینستاگرام اضافه شد

در سال های اخیر تب ثبت تصاویر سلفی در بین استفاده کنندگان از گوشی های هوشمند به شدت افزایش یافته و ارائه دهندگان اپلیکیشن های به اشتراک گزاری تصاویر نیز بر همین اساس قابلیت های جدید را بسته به علاقه کاربران معرفی می کنند. پیروی همین قضیه نیز اپلیکیشن اینس ...

پخش «پنج ستاره» با اشکان خطیبی در تلویزیون

بعد از اتمام ایام نوروز پخش مسابقه «پنج ستاره» به روال عادی خود بازمی گردد.

فیلم | کریستیانو رونالدو؛ مردی که تمام نمی شود

کریستیانو رونالدو؛ کسی که طعنه ها، فقط شمشیر انتقامش را صیقل می دهد... کسی که اول همین فصل، "یک تمام شده " نام گرفته بود...

برنامه غذایی دوران بارداری، فست فود بخورم؟

خوردن غذاهای چرب و فست فود را کنار بگذارید و بیشتر گیاهان، غلات و ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نقد و بررسی فیلم "درخشان کمی زنگ زده"

نقد فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»

پس از 13 ، اعترافات یک ذهن خطرناک و عصبانیت و داد و بیداد, این است که متعادل تر, فیلم, آقا . هر شکل از داستان است. "یک کمی زنگ زده" و.... حرکات کامل اجرای دوربینی بازیگوش شروع می شود. در پایان, دوربین, پر جنب و جوش. بر خلاف داستان که کمی خجالت و اشتباه و سردرگمی در پایان دوم ابتدایی باقی مانده است. آنها نمی دانند که داستان از قلاب و یا ما Masud یا شکور روایت است که کمی دیر به شاهین (نوید محمد زاده). وجود دارد آقا تماس بدوی است نه بین بازیگوشی موضوع و تمایل به استفاده از رنگ های تیز و موسیقی و گسترش متوازن و داستان واقعی تعادل . بدون آن منابع فرمی آقا یک بار دیگر در هزینه داستان وارد شده است. این زمان آن را اثر خوب است اما یک روایت است. ضعف سناریو از "مغز کوچک زنگ آمار" از این نظر روشن است. شاید دوربین بازیگوش انرژی خوبی ایجاد شده اما همراه این مدل به روایت فیلم آسیب زده است و عدم توازن در حرکت داستان از همین ضعف ناشی می شود.   ضعف دوم اما محصول مشترک کارگردان و فیلمنامه نویس است؛ «شخصیت پردازی» به طور خاص شاهین و شهره، شخصیتی که نوید محمد زاده آن را اجرا کرده است البته که به دل می‌ نشیند و احتمالا جزو ماندگارهای این چند سال خواهد شد اما در حد نهایت یک تیپ است و خصیصه‌های منحصر به فردی ندارد. زبان بدن او با آن دست‌هایی که کنار بدنش منقبض شده، آن زخم روی پیشانی اش  و موهایی که برای پوشاندن آن زخم روی پیشانی پایین آورده، پروتز دهانش، نحوه‌ی خاص حرف زدنش، همه المان‌هایی است که از او یک وجه تیپیکال و نه کاراکتریزه ساخته. کمی بهروز وثوقی در گوزن ها و کمی اکبرعبدی در مادر و مقادیر زیادی هم جنس همیشگی بازی نوید محمدزاده در شاهین متبلور شده که البته در سکانس‌هایی مثل سکانس ملاقات با شکور در زندان به وجد می آورد.   اما در نهایت تیپیک است و وابسته به پیش زمینه های ذهنی مخاطب. از شاهین به شهره می رسیم که که از لحاظ موقعیت شبیه سمیه در «ابد و یک روز» است و در یک خانه متعفن فکر رفتن دارد، اما خب به اندازه او فداکار نیست و البته خیلی یاغی تر از او هم هست. او هم در نهایت یک تیپ است، گو این که ما نمی‌دانیم او چگونه این تفاوت رسیده و چرا حال متفاوتی دارد و صرف کار کردن او در یک آرایشگاه باعث این خط شکاف وسیع با خانواده شده؟ در این میان البته فرهاد اصلانی بازهم موفق شده شکور را مال خودش کند و با تسلط بی انتهایش یک شمایل شارلاتان و رذل را نه تنها با دافعه بلکه به شکلی خاکستری ایفا کرده ، مثل کاراکتر مسعود که شاید قوی‌ترین شخصیت پردازی دارد و هر چه هست همان است که باید. با بررسی کاراکترها در می یابیم که وزن تیپیک‌ها به کاراکترها می‌چربد. این‌ها همه البته در مورد شخصیت پردازی است وگرنه بازی‌ها یکدست و مسحورکننده است و این قدرت کارگردانی سیدی را نشان می‌دهد.   چرا «مغزهای کوچک زنگ زده» با تمام این حرف‌ها بهترین فیلم جشنواره امسال است؟  کما این که خیلی‌ها گفتند و نوشتند که فیلم یک کپی از «شهرخدا» برزیلی است که انصافا کپی نیست! اما در ایده‌ها وام دار است. به طور خاص شخصیت شهروز در مغزها یادآور شخصیت «تاس کوچیکه» در «شهرخدا» است و اصلا ترسیم آن فضای پاپتی‌ها و اراذل و اوباشی هم متاثر از آن فیلم است. سر بریدن مرغ و کات شدن آن به سفره و مرغ پخته شده، آب تنی در حلبی آباد و شادی های غمگین، زندگی یلخی وار، زنده به گور کردن شهره در مغزها که همسان سکانس زنده به گورکردن زن کوتوله در «شهرخدا» و فضای آشپزخانه در هر دو فیلم و... از جمله شباهت‌هاست. بله مغزها وام دار است و یک کولاژ است، اما با همه این تفاسیر آن فضا در یک کولاژ هوشمندانه با دغدغه‌های اجتماعی فیلمساز که متاثر از آثاری چون «ابد و یک روز» هم هست در کنار هم محصولی و جهانی تازه به مخاطبش می دهد. جهانی که از شهر خدا به ابد و یک روز رسیده (این دو لحن شدن فیلم هم یادداشتی جدا می‌طلبد) و ایرانیزه شده و با همه ضعف‌های روایی‌اش کارگردانی قابل قبولی دارد و مهم‌تر از همه این‌ها نگاهی مستقل دارد و صد البته که «مغزهای کوچک زنگ زده» را باید روی پرده سینما دید. در واقع این یک فیلم «سینمایی» است مثل موقعیت «رگ خواب» در جشنواره سال گذشته، چون از ابزارهای سینما استفاده شده است مثل رنگ، مثل صدا! به عنوان مثال در موسیقی از ملودی‌های فولک تغزلی تا ملودی‌های آمریکای لاتین در فیلم سهم دارند و صدا در این فیلم فقط دیالوگ نیست! یا رنگ که سیدی به درستی با بهره گیری از رنگ‌های زنده تمپوی کارش را بالا می برد و تیرگی را در داستان می گنجاند و نه در یک فیلتر خاکستری تصنعی. بماند که کارگردانی فیلم دقیق است به طور خاص در نماهای شلوغ و میزانسن‌های دشوار مثل سکانس درگیری اوباش و... خلاصه که تا این جای کار این بهترین فیلم سیدی است و این‌ها دلایل کافی است که در یک فضای مقایسه‌ای با نگاهی نسبی، «مغزهای کوچک زنگ زده» بهترین جشنواره فیلم فجر باشد.